#

#

Wandelroute : Wandelroute Oude Oosterbeekse weg

#Wandelroute in het kort
De wandeling volgt de bovenkant van de stuwwal zonder veel hoogteverschil.
Geniet tijdens de wandeling van de prachtige beukenlaan bovenover de stuwwal. Je komt langs enkele restanten van romantische tuinarchitectuur uit begin 1900.
Huis ter Aa was begin 1900 een modelboerderij.
Van Huis ter Aa aansluiting naar Oud-Heveadorp.
Het dorp Heveadorp had vroeger alle voorzieningen, zoals een school, voor de arbeiders van de Heveafabriek.
Een wandelroute met ruime parkeergelegenheid over het landgoed Duno.
Wandelroute: Wandelroute Oude Oosterbeekse weg

Links:

De Kapelleboom

#De Kapelleboom
In de hoek bij het fietspad staat een oude linde "De Kapelleboom" kenmerkend met vele twijgen (waterloten) onderaan de stam. (Ook de straatnaam van de hoogbouw ernaast.)
In de Middeleeuwen kreeg de Heer van Doorwerth ook invloed in kerkelijke zaken. Omstreeks 1425 bouwde hij hier een 'kapel', zo bleek uit opgravingen in 1922/23. De plaats van deze kapel lag voor die tijd zeer centraal tussen de gehuchten in de omgeving. Doorwerth, Heelsum, Heteren en Wolfheze. Deze oude lindeboom, die destijds de kapel beschaduwde heeft daarom de naam "Kapelleboom". Of deze boom inderdaad zo oud is, is niet duidelijk. Ook nu groeit er binnenin een nieuwe boom.
Net achter het informatiebord liggen enkele grafheuvels uit de bronstijd op de rand van de stuwwal.

Route:

• Kies het fietspad links van de "Kapelleboom".
  • Loop door op het fietspad en ga rechts af het eerste bospad in (goed kijken).
  • Houdt links aan. Volg de het pad langs de rand van de helling.
  • Houdt in het sparrenbos ook links aan.
  • Het pad slingert langs een steile afgrond.

Bossen Rolandseck

#Bossen Rolandseck
De bossen van de Rolandseck liggen op de rand van de stuwwal uit de ijstijd. Zoals je kunt zien doet de variatie in hoogte bijna buitenlands aan. De dalen zijn in de loop van de tijd door regenwater stromen uitgesleten.

De naam Rolandseck houdt verband met het kasteel, vanwege een beroemde Ridder Roland. Eck betekent hoek en dat zie je ook, terwijl je het pad volgt. Halverwege het kronkelende pad sta je inderdaad op een vooruitstekende punt. Vroeger waren de bomen lager en was dit een uitzichtpunt over de Betuwe, een zichtas.

Route:

• Volg het slingerende pad tot de kruising met een pad dat de heuvel omhoog komt.
  • Sla hier links af en loop door tot op het fietspad.
  • Op het fietspad rechts af.
  • Loop door tot op de kruising met een klinkerweg (Italiaanseweg).

Poortgebouw Landgoed Duno

#Poortgebouw Landgoed Duno
Deze villa is een van de poortgebouwen van het voormalige landgoed Duno. Deze ligt aan de Italiaanseweg, de doorgaande route van Kasteel Doorwerth naar de Utrechtseweg en verder. Vroeger stond er aan de andere kant van het toegangshek eenzelfde gebouw. Dat is in de oorlog verwoest en daarna nooit herbouwd. Twee andere toegangsgebouwen tot dit landgoed zijn te vinden aan de Oude Oosterbeekseweg.

Route:

• Neem het half verharde grindpad langs het huis tussen de toegangszuilen door het bos in.
  • De taxushaag bevindt zich direct na het toegangshek aan je linker hand.

Taxushaag

#Taxushaag
Let op de taxushaag direct na de toegangszuilen. Taxus is een zeer giftige naaldboom met in de herfst prachtige maar zeer giftige rode bessen. De extracten van taxus, ook wel levensboom genoemd, worden gebruikt als geneesmiddel tegen kanker.

Route:

• Volg de oude beukenlaan en ga op een aantal kruisingen rechtdoor tot je links na de bocht een akker of bloemenweitje ziet liggen.

Bloemenweitje Duno

#Bloemenweitje Duno
Deze bloemenweide is allang in gebruik als landbouwgrond, het is een oude verlaten akker. Vroeger waren de weiden en akkers vol bloemen.
Gelders Landschap heeft nu bewust bloemen en granen ingezaaid om zo een aantrekkelijk leefgebied te maken voor veel soorten insecten en vlinders.
Met opzet wordt in de winter niet alles omgeploegd. Veel insectenlarven en vlinderpoppen kunnen zo tussen het afgestorven planten materiaal overwinteren.
Met al die insecten wordt het weitje een paradijs voor andere dieren, zoals vogels, muizen en boommarters. Die hebben hier een lekker maaltje aan.

Route:

• Aan de overzijde ligt een bruggetje.

Bruggetje Duno

#Bruggetje Duno
Vermaaksarchitectuur uit de romantische tijd langs de oprijlaan van landgoed Duno.
In de 19de eeuw was het mode om op een landgoed enige romantische elementen te laten bouwen. Een folly (van het Engelse folly: gekheid) is een bouwwerk dat opzettelijk nutteloos of bizar is. In de omgeving van Doorwerth en Oosterbeek zijn verschillende voorbeelden en restanten van dit soort bouwwerken te vinden.
Dit bruggetje is zo'n voorbeeld. Veel praktisch nut heeft het bruggetje niet. Het is onduidelijk of dit bouwwerk als onderdeel van de tuin destijds ook vanuit de theekoepel van Landhuis Duno zichtbaar is geweest.

Route:

• Volg het pad tot bij de oude wegwijzer.

Heveadorp Wegwijzer Duno

#Heveadorp Wegwijzer Duno
Deze oude wegwijzer staat op de kruising van de verschillende wegen op het voormalige landgoed Duno.
Vanaf 1930 kwamen deze ANWB (Algemene Nederlandse Wielrijders Bond) wegwijzers overal in het land voor.

Deze wegwijzer is enkele jaren geleden geplaatst door de Lionsclub. Of het een gerestaureerd bord is of een origineel met nieuwe opschriften, weten we niet.
Mocht je er meer van weten, dan horen we het graag. Wij hebben ook gehoord dat hier vroeger een uitkijktoren heeft gestaan.

Route:

• Volg vanaf de wegwijzer het pad richting "Heveadorp".
  • Loop door tot een pad aan je linker hand en een muur aan je rechter hand.

Huis Ter Aa

#Huis Ter Aa
Restanten van een tuinmuur van de tuin het Huis ter Aa zijn hier te vinden. De graslanden liepen door tot aan deze muur. Vanaf het terras boven op de muur had je overzicht over de velden en rechts gescheiden door een laan bomen die doorliep tot aan het begin van Heveadorp. Deze laan van lindebomen is nog steeds in het bos te herkennen. De lanen op de verwaarloosde graslanden zijn gekapt.

Route:

• Loop de lindelaan haaks op het grindpad in.
  • Voor het weiland naar rechts.
  • Bij het hek het bos uit.
  • Volg het pad achter de huizen langs.
  • Sla rechts af de Tuinlaan in.
  • Sla links af en loop de Centrumlaan naar benden tot de kruising (Middenlaan).

Namen huizenblokken

#Namen huizenblokken
Hevea brasiliensis L. is de Latijnse naam voor de rubberboom.
Rubber komt oorspronkelijk uit Brazilië. De zaden waren maar kort kiemkrachtig en het heeft veel moeite gekost planten over de tropen te verspreiden. Dankzij de botanische tuin Kews Garden als tussenstation is het in 1876 gelukt een boom te planten in Buitenzorg (ook een botanische tuin) op Java in Indonesië. Vandaar uit zijn de plantages aangelegd. De rubberbomen groeiden in dit tropische klimaat heel erg goed.
Door kerven in de bast van de volwassen boom te maken, stroomt het melksap eruit. Dit wordt verzameld en tot ruwe rubber verwerkt.
De namen Java, Sumatra, Celebes en Borneo op de gevels zijn de oude namen van Indonesische eilanden, waar rubberplantages lagen.

Route:

• Neem de Middenlaan in noordelijke richting.
  • Loop door tot de oude school aan de rechterzijde.

Seelbeekschool

#Seelbeekschool
Het arbeidersdorp Heveadorp is gebouwd door de Heveafabriek. De jonge architect Heelsumse Rothuizen heeft o.a. de school ontworpen in de Zuid-Veluwse Landhuis Stijl afgeleid van de Engelse Cottage Stijl.
De huizen hebben een rietenkap en de knusse uitstraling van de Engelse Cottage Stijl. Vakwerk, onbewerkte natuursteen, kleine lage raampjes en allerlei andere details uit vervlogen tijden zijn eigentijds uitgewerkt: baksteen motieven, versieringen en raamgrootte zoals gebruikelijk in de Amsterdamse School omstreeks 1920. Als je heel gedetailleerd kijkt zie je dat alle huizen een eigen afwerking hebben en dus verschillend zijn.
Het oude schoolgebouw is nu een kunstenaarsatelier.

• Volg de Middenlaan.

Spekhuizen

#Spekhuizen
Deze beide huizen langs de Oude Oosterbeekseweg zijn ouder dan de rietenkaphuizen van Heveadorp. Zij hebben dezelfde architectuur als huizen iets verderop. Kennelijk is Heveadorp langs deze oude weg naar het Landgoed Duno omstreeks 1920 uitgebreid.

Route:

• Sla links af (Oude Oosterbeekseweg) en meteen weer links af de parkeerplaats op.
  • Loop door tot het hek achter op de parkeerplaats.

Oude Oosterbeekseweg

#Oude Oosterbeekseweg
De parkeerplaats van het Geldersch Landschap bij Landgoed Duno wordt nog steeds druk bezocht. Kwamen hier vroeger veel dagjestoeristen op de fiets, nu weten vele mensen in het weekend dit parkeerterrein met de auto te vinden. Zij wandelen dan met het hele gezin of met de hond over de Duno.

Route:

• Loop vanaf de parkeerplaats voor het hek rechts het bos in.
  • Op de T-splitsing naar rechts.
  • Loop door tot bij de twee huizen langs de Oude Oosterbeekseweg.

Gebouwen Duno

#Gebouwen Duno
Langs de Oude Oosterbeekseweg staan verschillende huizen van dit type. Deze twee zijn hetzelfde. Kennelijk werden ze ooit gebouwd om de toegang tot het Landgoed Duno te markeren. Kenmerkend zijn de afwisseling van bakstenen met vaak geel aangesmeerde lagen. Het lijkt wel spek, afwisselend laagjes vet en vlees. Daarom wordt dit type speksteen-huizen genoemd. Het type huizen komt veel voor hier in de gemeente, niet alleen in Doorwerth, maar ook in Oosterbeek aan de Utrechtseweg staat nog zo'n huis.

Route:

• Loop de Oude Oosterbeekseweg omhoog, tot waar deze kruist met de Italiaanseweg en overgaat in de W.A.Scholtenlaan.

Voormalig klooster

#Voormalig klooster
In dit statige huis met een prachtige tuin woonden tot aan het eind van de vorige eeuw een aantal zusters. Of het een klooster was, is ons niet bekend. Nu is het huis in particulier bezit.

Route:

• Neem vanaf het voormalige klooster de Italiaanseweg in zuidelijke richting het bos in. (Dit is met het klooster aan je linker hand.)
  • Volg de weg totdat je aan je linker hand Poortgebouw Duno ziet staan.

Poortgebouw Landgoed Duno

#Poortgebouw Landgoed Duno

Route:

• Volg de klinkerweg in zuidelijke richting. Het witte poortgebouw is aan je linker hand.

Haarspeldbochten Italiaanseweg

#Haarspeldbochten Italiaanseweg
De Italiaanseweg is om het hoogteverschil van de Stuwwal te overbruggen voorzien van haarspeldbochten. De route doet dan ook een beetje buitenlands aan. Later in de begintijd van de auto toen een zondags autoritje in de mode was, is dit op de Posbank nagedaan. Net zoals op de Posbank was de Italiaanseweg de plek om gezien te worden in je auto. Er was zelfs een speciale tourrit langs de hotels uitgezet.

Route:

• Volg de klinkerweg naar beneden toe via de haarspeldbochten.

Italiaanseweg

#Italiaanseweg
De Italiaanseweg heeft Baron van Brakell van kasteel Doorwerth in 1848 laten aanleggen als verbinding naar het pas geopende station van Wolfheze. De naam Italiaanseweg heeft te maken met het Italiaanse aanzien, zoals de haarspeldbochten.
De oude beuken die bovenaan langs deze weg staan zijn ruim 250 jaar oud en stonden er al voor de aanleg. De bomen zijn overblijfselen van de scheibomen langs de heggen (percelen) van de Doorwerthse bossen.

Route:

• Volg de klinkerweg naar beneden tot de vijver onderaan de stuwwal.

Jagershuis

#Jagershuis
Boven de vijver op de vlakke plek in het bos stond tot september 1944 het Jagershuis van landgoed Duno. Het was een houten huis in "Zwitserse stijl" dat uitkeek over de vijver. De restanten van de tuin zijn nog te zien, zoals de rododendrons en de bamboe bij de vijver. Bij de vijver zijn resten van een romantisch trappetje van namaakrotsen. Ze zijn gemaakt van kippengaas met cement: 'cement rustiek'. Hoog op de rand boven de vijver is nog een betonvloer van een theekoepel te vinden.

Route:

• Neem het bospad dat schuin omhoog in westelijke richting het beukenbos ingaat.
  • Sla rechts af op de kruising van bospaden.
  • Ga rechtdoor bij het pad naar rechts.
  • Ga links af op de T-splitsing.
  • Loop nog 15 meter verder tot de ijskelder.

De ijskelder

#De ijskelder
Vroeger was dit de ijskelder van het kasteel. Het voedsel kon zo koel bewaard worden. De koeling bestond uit grote blokken ijs die in de winter uit de grachten werden gezaagd. Onder de grond bleef het heel lang tot in de zomer koel.

De ijskelder is nu heel waardevol als woonplaats voor vele soorten vleermuizen. Vandaar de opening in de deur. Die was er vroeger niet, toen bleef de deur dicht en de kou binnen.

Route:

• Loop na de ijskelder ongeveer 20 meter verder.

Kasteel afgraving

#Kasteel afgraving
Je ziet hier een steile helling. Ooit is hier zand en leem afgegraven. Waarschijnlijk vanaf de 17de eeuw om te gebruiken voor de aanleg van de dijken rondom het kasteel en later voor de aanleg van de Fonteinallee.

Route:

• Volg het pad langs de stuwwal.
  • Ga rechtdoor bij een pad naar links.
  • Sla rechts af bij het fietspad (Holle Weg).

Holle Weg onderaan

#Holle Weg onderaan
De Holle Weg was vroeger de enige toegangsweg tot het kasteel. De Fonteinallee was niet meer dan een zandpad.

Het is nu haast onvoorstelbaar, maar hier lag eeuwenlang het oude dorp Doorwerth (het huidige Doorwerth is pas in de 20ste eeuw ontstaan.) De kern van het gehucht lag aan de voet van de Holle Weg met Herberg 'De Zalmen'. In 1749 woonden hier 162 personen: 9 boeren, 4 papiermakers, 3 papiermakersknechten, 18 dagloners, 1 kleermaker, 1 koster annex schoolmeester, 1 korenmolenaar en 2 herbergiers. De huizen stonden aan de hoge kant van de Fonteinallee en aan de andere kant lagen de tuinen.

Route:

• Loop de Holle Weg naar boven tot de kruising bijna bovenaan.

Holleweg bovenaan

#Holleweg bovenaan
De Holleweg is een stroomdal uit de voorlaatste ijstijd, zo'n 200.000 jaar geleden Het smeltwater heeft het dal uitgesleten. Ook het jaren lang gebruik heeft vast een handje meegeholpen.
Het schilderij hiernaast is geschilderd door Barend Ferwerda (1880-1958) en is te vinden in museum Veluwezoom in kasteel Doorwerth.

Route:

• Volg het verharde fietspad omhoog.

De Kapelleboom

#De Kapelleboom

#Detailkaart
SVG Image

#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid

#Ga ook eens naar

Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.