#

#Wandelroute in het kort
Verbinding tussen wandelgebieden.
Verbindingsroute tussen wandelgebieden.
Dit routetraject is een doorsteek die verschillende wandelgebieden met elkaar verbindt. Je kunt van hieruit via de Cardanusbossen naar de rand van de stuwwal. Je kunt ook de drukke Utrechtseweg oversteken en genieten op de Doorwerthse Heide van de prachtige uitzichten.
Behalve bij het Clusterplan heeft Doorwerth nog meer pleintjes met bijzondere woningen. Een ander project is langs de route aan het Lamantripplantsoen te vinden. De uitbreidingsplannen bleven hier bij slechts één pleintje met woningen.
Wandelroute: Wandelroute Kievitsdel

Links:

Plan Internationaal

#Plan Internationaal
De wijk Plan Internationaal is stedenbouwkundig van ruime opzet, zoals in de Amerikaanse suburbs. Plan Internationaal is in 1967 door het Bouwfonds opgezet na een prijsvraag voor een ontwerp van prefab-huizen uit Finland, Denemarken, Zweden, Duitsland, Oostenrijk, Engeland, Frankrijk, USA en Canada. Kun je ze herkennen? Er omheen staan huizen van Nederlands ontwerp. Beleidsmakers van gemeenten keken hier hoe bepaalde typen huizen eruit zagen, voordat huizen in deze stijl in hun eigen regio op grote schaal gingen bouwen.
De huizen staan wat verhoogd verder van de weg af. Doordat het grasveld vaak tot aan de deur loopt, geeft de wijk een ruime indruk. De voortuinen zijn een opmaat om de architectuur te laten zien.
Is de begroeiing in de voortuin erg hoog of plaatst de eigenaar een hek, dan heeft dit direct gevolg voor de beleving van het bovengenoemde straatbeeld van de hele wijk.

Route:

• Volg de Kabeljauwallee in de richting van de voorrangsdriehoek in de verte.
  • Steek de grote weg over (Van der Molenallee).

Villa's Kabeljauwallee

#Villa's Kabeljauwallee
Verschillende prachtige villa's staan er langs deze weg. Een van de huizen heeft een gevelsteen met een Kievit.
Heeft deze gevelsteen enige historische betekenis?
Is er een verband met de naam Kievitsdel voor de kruising?

Route:

• Vervolg de Kabeljauwallee.
  • Loop door tot het paadje tussen de huizen door (rechts tussen nummers 2A en 4).

Kabeljauwallee

#Kabeljauwallee
Door de aanleg van de A 50 moest het kruispunt Kabeljauwallee met de Utrechtseweg in de jaren zeventig herzien worden. Er was vanuit de gemeenten Renkum en Wageningen een oprit naar de A 50 wenselijk. De loop van de Utrechtseweg is daarvoor verlegd. Daarom loopt de Kabeljauwallee dood. Van hieruit kan men nu goed verschillende wandelingen maken.

Route:

• Neem pad tussen de fietshekjes en de tuinen van de huizen door.
  • Je staat nu op een keerlus aan het einde van een weg.
  • Loop door tot op de tweede T-splitsing naar rechts.

Parkwijk Kievitsdel

#Parkwijk Kievitsdel
Stedenbouwkundig is hier een ruime opzet van een villa wijk met alleenstaande huizen, zoals in de Amerikaanse suburbs. Vaak staan de huizen op een verhoging t.o.v. de weg. Daarnaast staan ze verder van de weg af. Doordat het grasveld van de gemeentelijke groenstrook overgaat in het eigen grasveld, dat vaak tot aan de voordeur doorloopt, geeft deze tuinaanleg de wijk een ruime indruk. De lijnen in de tuin lopen naar de voordeur of een ander centraal punt van het woonhuis om de architectuur van deze wijk te benadrukken.

Schermt men het huis aan de voorzijde af met (hoge) heggen en/of hekken, dan heeft zoiets direct gevolg voor de ruimtelijke structuur van de wijk. De wijk lijkt krap opgezet, is donker en geeft een minder veilig gevoel.

Route:

• Loop rechtdoor tot op de eerste kruising.

Ridder Robertlaan

#Ridder Robertlaan
De huizen langs deze route behoren tot een naoorlogs uitbreidingsplan van het dorp Doorwerth. De percelen zijn ruim en je ziet een grote variatie aan huizen. In enkele gevallen sloopt men de oude villa en bouwt een huis naar eigen smaak. Op deze wijze ontstaat er een grote variatie aan stijlen, waarbij de welstandscommissie een zware taak heeft de inpassing van de ingediende bouwplannen te wegen t.o.v. van de oorspronkelijke stedenbouwkundige opzet.

• Volg de weg (Ridder Robertlaan) in oostelijke richting
  • Sla tegenover nummer 9 rechts af, een paadje in, tussen de naaldbomen door.
  • Volg het paadje ongeveer 50 meter.

Lariksbos

#Lariksbos
Lariksen kleuren in de late herfst enkele weken prachtig geel. Ze verliezen daarna elk jaar al hun naalden. In het voorjaar zijn de bundels fris groene naalden een van de minder opvallende voorjaarsboden. Maar als je erop let kun je twee weken genieten van het ijle groen. Op deze plek staan veel van dit soort bomen.

Route:

• Volg het paadje verder en sla links af op het bospad.
  • Sla aan het einde van het bospad rechts af het fietspad op.
  • Loop door tot de volgende kruising van bospaden met het fietspad.

N.A.P. 33,3 meter

#N.A.P. 33,3 meter
Het Normaal Amsterdamse Peil (N.A.P.) geeft de hoogte aan boven het water op zeeniveau.

In 1818 werd het Amsterdams Peil (AP) als vergelijkingsvlak voorgeschreven. In 1829 werd het AP voorgeschreven nulpunt voor alle peilschalen in Nederland. Na de eerste uitgevoerde nauwkeurigheidswaterpassing (1875-1885) werd de naam Normaal Amsterdams Peil, N.A.P. ingevoerd. De verantwoordelijkheid voor de instandhouding van het N.A.P.-net in Nederland is opgedragen aan de Rijkswaterstaat (RWS). In België ligt het Nulpunt 2 meter lager. In het openbare gedeelte van het Nieuwe Stadhuis te Amsterdam kun je de peilbuis van het N.A.P. zien. Deze hoogtemaat geldt sinds de Napoleontische tijd voor een deel van Europa als vergelijkingsvlak voor de hoogte.
Deze "top" is een van de natuurlijke hoogtes in het stuwwallandschap rondom Doorwerth en is 33,3 meter boven N.A.P.

Route:

• Volg het brede bospad dat vanaf het fietspad schuin het bos in loopt.
  • Loop door tot op de hoek bij de Van der Molenallee.
  • Steek de weg (Van der Molenallee) over, ga rechtsaf en volg de Van der Molenallee.
  • Loop door tot bij de inrit van een blok huizen (Lamantrip Plantsoen) aan je linker hand, sla hier linksaf.
  • Loop door tot halverwege het pleintje (Lamantrip Plantsoen).

Lamantrip Plantsoen

#Lamantrip Plantsoen
Overal in het dorp Doorwerth kom je groepen huizen met een bijzonder architectuur tegen. Hier is een groep patiowoningen gebouwd in de jaren 80. De bebouwing is minder dicht dan in het clusterplan, en binnen zijn het zeer ruime woningen. Het valt op dat er weinig verbouwd is aan de buitenzijde van de woningen. Het oorspronkelijke ontwerp heeft dus meer dan 25 jaar stand gehouden.

Route:

• Verlaat het pleintje via het paadje.
  • Sla links af op de Kabeljauwallee en loop door tot een paadje aan je rechter hand.

Plan Internationaal

#Plan Internationaal

#Detailkaart
SVG Image

#W3C
Deze pagina voldoet aan de volgende internet standarden van het W3 Consortium (W3C).

W3C valid W3C valid W3C valid

#Ga ook eens naar

Stichting MaakJeRoute © Copyright 2016, Stichting MaakJeRoute.
Alweer een product van de Stichting MaakJeRoute.
  Je bent momenteel niet ingelogd.
Volg ons op Twitter of meld je aan voor onze nieuwsbrief.